مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)
مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

فنــــــی-علمی- آموزشی-اجتماعی

سفری به بعضی از مناطق دیدنی و زیبای بجنورد

در زیر آسمان پرستاره ایران، سوار بر کجاوه نسیم بهاری، سفری را پیش می‌گیریم و به میهمانی سرزمینی سبز می‌رویم ‌که چونان نگینی کمیاب بر انگشتری شرقی‌- ترین ناحیه شمالی ایران نشسته است. آنجا که عطر دل‌انگیز کاکوتی‌های کوهی شمیم روح‌افزای دل است و آواز خوش مرغان وحشی همیشه شاد، شادی‌بخش وجود.

چه زیباست نخستین سلام سفر به سفرکرده‌های خدایی باشد، آنان که نغمه‌های دلنشین الله‌اکبرشان اذان خاکریزهای خونین بود و لبیک یا امامشان رمز شهادت، سرداران سینه‌سرخ خراسان شمالی که بر بام شهرهای این استان عطر شهادت می‌پراکند و پرچم سه رنگ ایستاده بر مزارشان یادآور غیرت، شجاعت و ایثار است.   

نقاط دیدنی و تفریحی خراسان شمالی چندان متنوع و زیباست که انسان در انتخاب آن می‌ماند که در گذر این سفر به گنجینه سبز سراغ کدام یک را بگیرد و کجا برود.

نام بجنورد در کتاب های قدیمی بوزنجورد آمده است. بوزنجورد معرب کلمه بیژن گرد است، ‌ ولی به مرور با اندک تحریفی به صورت بجنورد تلفظ می شود. گرد به معنای شهر و آبادی است و بجنورد به معنی شهر بیژن است. در شمال غربی بجنورد کنونی تپه‌ای قدیمی وجود دارد که آثار بسیار کهنی از شهر تاریخی بیژن گرد را در خود جای داده است و به بیژن یورت معروف است. گفته می شود که بجنورد قدیمی در محل همان تپه قرار داشته که اکنون ساربان محله نامیده می شود.

پارک بش قارداش،‌مجموعه تفریحی تاریخی مربوط به دوره قاجار که آرامگاه سردار مفخم فرمانروای دوره ناصر‌الدین شاه در آن قرار دارد.  چشمه پر آب معدنی با خواص درمانی، دو استخر زیبا و فضای سرسبز و خرم و درختان کهنسال پارک، مکان دل‌انگیزی برای گردشگران و مسافران است.

"باباامان" دیگر بوستان و تفرجگاه ییلاقی است که در مجاورت جاده اصلی بجنورد به مشهد قرار دارد و زیبایی‌های آن پای هر مسافری را هنگام عبور از این مسیر سست می‌کند.

باباامان تفریحگاهی خوش آب و هوا برای زایران حرم امام رضا (ع) است که به روایتی یکی از زیباترین پارکهای طبیعی ایران است و استخرهای طبقه‌ای و پلکانی آن رهگذران را وسوسه می‌کند که لختی کنارش نشسته و خستگی سفر را از خود دور کنند.

دو بنای تاریخی مانند نگین درخشانی زینت بخش شهر بجنورد است. بنای تاریخی آئینه خانم مفخم، ساختمان زیبایی که از دوره قاجاریه به جا مانده و با شماره 31167 در آثار ملی به ثبت رسیده و اکنون موزه زیبایی شده که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است.

موزه آئینه خانه مفخم در سال عربی 1254 تا 1321 هـ.ق بنا شده و روزگاری داخل باغ بزرگی قرار داشت که دارالخلافه و مقر حکومتی سردار مفخم (یار محمدخان شادلو) بوده و ناصر‌الدین شاه قاجار و سایر مقامات عهد ناصری بارها در این ساختمان حضور داشته‌اند.

بنای تالار آیینه با تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری مدرن اروپا ساخته شده و مصالح به کار رفته از سنگ‌های معدن چهار خروار بجنورد و آجر،‌ ماسه، گچ، چوب،  ملات ساروج، پی سنگی و شفته آهک است و یک معمار اصفهانی‌الاصل به نام ممتحن الملک شقاقی نخستین فارغ‌التحصیل آرشیتکت ایرانی از فرانسه آن را ساخته است.

این بنا 32 اتاق و دو تالار دارد که آینه‌کاری و کاشی‌کاری و گچبری‌های آنها بسیار زیبا و تماشایی است.

نمای ساختمان با کاشی‌های زیبا از نوع معرق، معقلی و هفت رنگ تزئین شده و در قسمت ورودی ساختمان دو طبقه آئینه خانه، چهار ستون زیبا با بیش از ده متر ارتفاع و قطر 120 سانتی‌متر دیده می‌شود. درهای ساختمان از چوب صندل باطرح‌‌ها و نقش‌هایی از عاج فیل هندوستان معرق‌کاری شده است. از جمله دیدنی‌های موزه در طبقه دوم 141 عکس سیاه و سفید از رجال سیاسی دوره صفویه، زندیه و قاجاریه است.

عمارت مفخم، روبه‌روی آیینه خانه، بنای زیبای دیگری در شهر بجنورد است

دیگر مراکز دیدنی: آرامگاه باباتوکل، غارکنه گرم ،غارگنج کوه ، امامزاده سلطان سید عباس بن موسی ابن جعفر ، غار بیدگ، مقبره شهدای بجنورد، باغ علی آباد،مجموعه شهربازی و ”غار گمنامان“ سالوک در جنوب روستای رختیان (34 کیلومتری جنوب بجنورد) با یکساعت پیاده روی از جذبه خاصی برای کوهنوردان برخوردار است.

دره با صفای بازخانه: با طراوت و سرسبزی درختانش و با دارا بودن انواع میوه هاو سبزیجات و صیفی جات فصل, آب فراوان بصورت نهری در سرتاسر دره و چشمه های پراکنده در باغات و محلی به نام ”خاتون قیامت“ که در اندیشه عام تقدس خاصی داشته و زیارتگاه میباشد. از ییلاقات مصفای نزدیک شهر است.

چشمه آب معدنی ایوب پیغمیر: در دهستان گیفان در شمال بجنورد نزدیک به مرز جمهوری ترکمنستان بفاصله تقریبی 100 کیلومتر تا بجنورد در روستایی به همین نام واقع است که همه ساله پذیرای مسافران و بیماران زیادی از اطراف و نقاط مختلف کشور میباشد. از آب گرم ایوب برای گرما درمانی(ترموتراپی) و معالجه بیماریهای پوستی استفاده می شود.

اسفیدان(ماسوله بجنورد): روستای اسفیدان در دره ای ژرف محصور در کوهستان آرمیده در کمرکش کوه با شیب تند بر روی تخته سنگهای عظیم و استوار با معماری خاص منازل در کوه و بر ارتفاع صخره های پر صلابت که تماماَ از سنگهای لاشه درست شده اند. جلوه ی خاصی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد