مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)
مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

فنــــــی-علمی- آموزشی-اجتماعی

باتری تلفن همراه خود را با نفس کشیدن شارژ کنید

محققان ماسک مفهومی طراحی کرده اند که قادر است با استفاده از تنفس فرد،‌ موبایل متصل به ماسک را شارژ کند. یک طراح با الگوبرداری از توربین های بادی برای تولید برق، یک ماسک مفهومی طراحی کرده است که می تواند از دم و بازدم فرد برای شارژ تلفن همراه هوشمند استفاده کند.

درون ماسک AIRE توربین های بادی ظریفی تعبیه شده اند که انرژی باد حاصل از دم و بازدم فرد را به الکتریسیته تبدیل می کند. انرژی تولید شده از طریق یک کابل کوچک به دستگاه وصل می‌شود و می‌توان از آن برای شارژ باتری تلفن همراه و دستگاه‌های برقی کوچک استفاده کرد.

«ژوآئو لاموگلیا» طراح ماسک مفهومی بر این باور است، در صورت تولید انبوه این محصول علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، افراد برای شارژ رایگان و بدون هزینه تلفن همراه خود به انجام ورزش نیز ترغیب می شوند.


ماسک مفهومی AIRE‌ قابل استفاده در داخل و خارج از منزل،‌ هنگام خواب، پیاده روی، ورزش و مطالعه است و این انرژی رایگان در تمام ساعات شبانه روز و ایام هفته به سادگی در اختیار همگان قرار دارد.


استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی باد از دغدغه های اصلی کارشناسان محیط زیست است و انرژی حاصل از فعالیت های بدنی انسان برای تولید برق از جمله مواردی است که محققان طی سالهای اخیر توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند.

 

چگونه در یک روز دو بار غروب خورشید را تماشا کنیم؟!

اکتبر سال ۲۰۰۹ احداث برج دوبی یا برج خلیفه به هزینه یک و نیم میلیارد دلاری با ارتفاع ۸۲۹ متر به اتمام رسید، این برج مرتفع‌ترین ساختمان دنیاست. اما آیا می‌دانستید که با استفاده از این برج، می‌توانید در یک روز، دو بار غروب آفتاب را تماشا کنید؟!

کافی است که هنگام غروب در کنار برج باشید و غروب خورشید را تماشا کنید، بعد با آسانسور به سرعت به بالای برج بروید، در این صورت می‌توانید یک بار دیگر منظره غروب را ببینید! در واقع هر ساختمانی اگر به اندازه کافی بلند باشد و امکان حرکت سریع به بالای آن را بدهد، می‌تواند همین امکان را به ما بدهد. تفاوت بین زمان غروب آفتاب در پایین و بالای برج سه دقیقه است!

طراحی رادار تشخیص افراد از پشت دیوار

بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده که ای کاش وسیله ای بود که … و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن اون ایده می شد. اما شاید شما هم شنیده باشید که ایده "تبلت" ابتدا در یک فیلم سینمایی اونم چند سال پیش دیده شده. این یعنی بخشی از اختراعات امروزی بشر، دیگه صرفا ناشی از نیاز نیست بلکه حاصل تخیلات انسان هم هست.
مسلما در فیلم های جاسوسی و پلیسی بیشترین دستگاه های عجیب و غریب رو دیده اید. این بار هم یک دستگاه جدید در University College London در دست طراحی می باشد. محققان این دانشگاه موفق به طراحی راداری شدند که قادر به شناسایی افراد از پشت دیوار است. در واقع این دستگاه ، تغییرات فرکانس رو تشخیص میده و کاربر رو قادر به شناسایی اشیا و یا فرد در حال حرکت می کند.

درون این رادار یک گیرنده رادیویی وجود داره که در بردارنده دو عدد آنتن و یک بخش پردازشگر سیگنال است. محققان می گویند که این رادار قادر به تشخیص سرعت ، جهت و مکان فرد پشت دیوار می باشد. قطر دیوار هم تا ۳۰ سانتی متر باشه بازهم قابل شناسایی است. جالب اینجاست که این دستگاه خودش قابل شناسایی نیست چون به هیچ وجه از خود سیگنال رادیویی منتشر نمی کنه.

محققان امیدوارند که این رادار روزی به عنوان یک دستگاه جدی در عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. اگه این رادار به اندازه ای هوشمند بشه که بتونه حتی حرکت ریز ماهیچه های تنفسی رو حین نفس کشیدن تشخیص بده (به منظور شناسایی افرادی که پشت دیوار نشسته یا ایستاده اند) می تونه به یه ابزار مناسب در عملیات های نظامی تبدیل بشه.