مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)
مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

فنــــــی-علمی- آموزشی-اجتماعی

کشف تصادفی اشعه ایکس

 داستان کشف آن به عنوان یکی از جذاب‌ترین داستان‌ها در میان ابداعات اتفاقی دنیا شناخته می‌شود. در سال 1895 / 1274 یک فیزیک‌دان آلمانی بنام ویلهلم رونتگن، مشغول انجام یک‌سری آزمایش‌های روزمره با پرتوی کاتدی بود که متوجه شد یک تکه مقوای فلورسنت در طرف دیگر اتاق روشن شده است. یک صفحه ضخیم بین تشعشع‌کننده کاتدی وی و مقوا قرار داشت که ثابت می‌کرد ذرات نور از میان اجسام جامد عبور می‌کنند. رونتگن که از این اتفاق شگفت‌زده شده بود، متوجه شد تصاویر شفافی را از با استفاده از این تابش باورنکردنی می‌توان تهیه کرد. نخستین تصویر از این نوع تصویر اسکلتی است که رونتگن از دست همسر خود گرفته است.

 

علت اختلاف ماشینکاری چدنهای خاکستری و گرافیت فشرده چیست؟

برای بررسی این موضوع، محققان لبه برش برای ماشینکاری دو قطعه خاکستری و CGI را مورد بررسی قرار دادند. در سرعتهای برش پایین لبه برش هیچیک از آن دو تغییر خاصی نداشت و علائم تشکیل لایه ای روی آنها مشاهده نشد اما در سرعت برش 400 m/min لایه ای روی لبه برش قطعه چدن خاکستری مشاهده شد. این لایه در سرعت 800 m/min متراکمتر هم بود اما در مورد قطعات چدن CGI حتی در سرعتهای بالا نیز چنین لایه ای مشاهده نشد. با آنالیز لایه مذکور ترکیب شیمیایی آن به دست آمد: منگنز و گوگرد. در نتیجه تشکیل لایه محافظ MnS، با افزایش سرعت ماشینکاری، عمر ابزار چدن خاکستری افزایش می یابد .در چدنهای خاکستری گوگرد با منگنز ترکیب میشود و آخالهای MnS را با ابعاد کوچکتر از 10 میکرومتر تشکیل میدهد.

ادامه مطلب ...

مرموزترین روستای ایران!

روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.

ادامه مطلب ...