مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)
مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

فنــــــی-علمی- آموزشی-اجتماعی

کوره های قوس الکتریک

در ابتدا قراضه بارگیری شده در سبد توسط جرثقیل های موجود  به داخل کوره قوس تخلیه و سپس سقف کوره بسته می گردد و  عملیات ذوب شروع می گردد . در این مرحله به کمک قوس الکتریکی قراضه ها ذوب می گردند به این مرحلة علمیات ( سوراخکاری ) boaring می گویند سپس شارژ آهن اسفنجی از سیلوهای ذخیره کوره به داخل شروع می شود .میزان قراضه شارژ شده به کوره توسط سبد حدود 40 الی 50 تن می باشد و میزان آهن اسفنجی شارژ شده به داخل کوره حدود 170 تن برای هر ذوب می باشد سرعت شارژ آهن اسفنجی از 500 تا 3200 کیلوگرم در دقیقه با توجه به شرایط ذوب متغیر می باشد . به این مرحله ذوب (Melting ) می گویند که درآن  فعالیتهای زیر بصورت همزمان انجام می شود :
1. دمش اکسیژن
2. دمش گرافیت
3. شارژ آهک و دولومیت جهت تولید سرباره پفکی
4. نمونه گیری و اندازه گیری دما 

پس از ذوب کامل آهن اسفنجی مورد نیاز ، مرحله تصفیه (refining ) صورت می گیرد و تنظیمات نهایی دما و آنالیز با توجه به نتایج آزمایشگاه در این مرحله صورت می گیرد و در مواقع لزوم عملیات سرباره گیری از ذوب نیز صورت می گیرد .

مرحلة آخر در عملیات کوره های قوس عملیات تخلیه ( Tapping ) می باشد در این مرحله پاتیل خالی مذاب که دمای پیشگرم  آن مطابق با دستورالعملهای تولیدی می باشد به زیر کوره هدایت شده و مقادیر مورد نیاز فروآلیاژ و مواد افزودنی مانند بوکسیت و آهک همزمان با تخلیه مذاب از کوره به داخل پاتیل بارگیری شده و ذوب تولیدی در پاتیل مذاب آماده تحویل به واحد بعدی  میگردد .
زمان کل ذوب از تخلیه ذوب قبلی تا تخلیه ذوب بعدی حدود 150 دقیقه به طول می انجامد و این عملیات بطور مداوم در جریان می باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد