مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)
مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

مُدیتـــــــــــالـــــــــــــورژ(مدیریت و متالورژی)

فنــــــی-علمی- آموزشی-اجتماعی

علت اختلاف ماشینکاری چدنهای خاکستری و گرافیت فشرده چیست؟

برای بررسی این موضوع، محققان لبه برش برای ماشینکاری دو قطعه خاکستری و CGI را مورد بررسی قرار دادند. در سرعتهای برش پایین لبه برش هیچیک از آن دو تغییر خاصی نداشت و علائم تشکیل لایه ای روی آنها مشاهده نشد اما در سرعت برش 400 m/min لایه ای روی لبه برش قطعه چدن خاکستری مشاهده شد. این لایه در سرعت 800 m/min متراکمتر هم بود اما در مورد قطعات چدن CGI حتی در سرعتهای بالا نیز چنین لایه ای مشاهده نشد. با آنالیز لایه مذکور ترکیب شیمیایی آن به دست آمد: منگنز و گوگرد. در نتیجه تشکیل لایه محافظ MnS، با افزایش سرعت ماشینکاری، عمر ابزار چدن خاکستری افزایش می یابد .در چدنهای خاکستری گوگرد با منگنز ترکیب میشود و آخالهای MnS را با ابعاد کوچکتر از 10 میکرومتر تشکیل میدهد.

برای بررسی این موضوع، محققان لبه برش برای ماشینکاری دو قطعه خاکستری و CGI را مورد بررسی قرار دادند. در سرعتهای برش پایین لبه برش هیچیک از آن دو تغییر خاصی نداشت و علائم تشکیل لایه ای روی آنها مشاهده نشد اما در سرعت برش 400 m/min لایه ای روی لبه برش قطعه چدن خاکستری مشاهده شد. این لایه در سرعت 800 m/min متراکمتر هم بود اما در مورد قطعات چدن CGI حتی در سرعتهای بالا نیز چنین لایه ای مشاهده نشد. با آنالیز لایه مذکور ترکیب شیمیایی آن به دست آمد: منگنز و گوگرد. در نتیجه تشکیل لایه محافظ MnS، با افزایش سرعت ماشینکاری، عمر ابزار چدن خاکستری افزایش می یابد .در چدنهای خاکستری گوگرد با منگنز ترکیب میشود و آخالهای MnS را با ابعاد کوچکتر از 10 میکرومتر تشکیل می دهد. هنگام ماشینکاری آخال¬های نرم و انعطاف پذیر MnS به عنوان روانساز عمل می¬کنند ولایه های محافظ روی لبه برش  insert تشکیل میدهند. در مقابل، در چدنهای CGI  منیزیم افزوده شده، گوگرد و اکسیژن را مصرف میکند و از آنجا که منیزیم سولفیدسازی قوی است، تشکیل سولفیدهای منیزیم به سولفیدهای منگنز نیز ترجیح داده میشود.


راه حل چیست؟ به دلیل نبود Mns در چدن CGI، ماشینکاری با برش پیوسته و سرعت بالا با ابزار برش متداول از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست اما تحقیقات نشان میدهد insert با پوشش کاربیدی و سرعت برش 100-120 m/min  نتایج قابل قبولی دارد. برای جبران productivity نیز با کاهش سرعت برش میتوان تعداد insert ها را افزایش داد.


خستگی: خواص خستگی مطلوب چدنهای CGI به مورفولوژی گرافیت آن برمیگردد. لبه های گرد گرافیتها در جوانه زنی ترک نقش ندارند و جلوی رشد ترک را هم میگیرند. مورفولوژی پیچیده و سطح نامنظم گرافیت سبب چسبندگی مطلوب میشود و در نتیجه نسبت به سطح صاف گرافیتهای لایه ای از رشد ترک، بهتر جلوگیری میکند. علاوه بر آن در تستهای فراوانی، خواص خستگی حرارتی فوق العاده خوب چدنهای CGI به اثبات رسیده است.


برخی ویژگی¬ها و مزایای چدن¬های با گرافیت فشرده چنین است: 1. چدن¬های CGI به علت بالا بودن کربن معادل، سیالیت عالی دارند.
2.  انقباض در محدوده انجماد کم است: انقباض انجمادی آن بسیار کمتر از چدن نشکن است که این موضوع موجب بهبود راندمان ریختگی میشود.
3. استحکام کششی، استحکام تسلیم و استحکام خستگی چدن CG 1.5 تا 2 برابر چدن خاکستری و نزدیک به چدن نشکن (تقریبا 85 تا 90 درصد آن) است.
4. مقاومت به ضربه آن بیش از 4 برابر چدن خاکستری و نزدیک به چدن نشکن است.
5. خواص خستگی به علت استحکام کششی و کرنش کشسان بیشتر آن، به همان نسبت بیشتر از چدن خاکستری است.
6. چدنهای خاکستری با خطر ترک خوردن و چدنهای نشکن با خطر پیچیدگی و اعوجاج مواجه هستند ولی چدنهای CGI ضمن داشتن هدایت حرارتی خوب، استحکام و چقرمگی و مقاومت در مقابل اعوجاج و عمر طولانی تری دارند.
7. در چدنهای خاکستری ساختار گرافیت برای مقاطع نازک ظریف است، همین حالت برای چدنهای نشکن نیز وجود دارد؛ البته در چدنهای CGI موضوع کمی پیچیده تر است زیرا هر چند گرافیتهای فشرده ریزی در مقاطع نازک به وجود می آیند اما گرافیتهای کروی نیز بیشتر میشوند.
کارخانه های مختلف مانند آئودی، دایملر کلایسلر، جنرال الکتریک، جنرال موتور، اوپل و فولکس واگن استانداردهای داخلی برای چدنهای CGI دارند. علاوه بر آن، استانداردهای ملی و بین المللی مانند ISO,ASTM, SAE نیز گریدهای چدن با گرافیت فشرده را بر حسب استحکام کششی و ریزساختار و با توجه به میزان کروی بودن گرافیت اعلام کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد